Vilniaus universiteto Istorijos fakultetas
Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedra
tel. +370 5 268 72 88
Moksliniai interesai:
Biografija:Nuo 2002 m. rugsėjo 1 d. tapo Istorijos fakulteto Istorijos teorijos ir kultūros istorijos katedros asistente. 2006 m. apgynė humanitarinių mokslų (istorijos krypties) daktaro disertaciją “Lietuvos istorijos aktualinimas Lietuvos dokumentiniame kine ir televizijoje (1988-2005 m.)”. Nuo 2005 m. dirbo lektorės, nuo 2008 m. iki 2012 m. – prodekanės akademiniams reikalams pareigose. Nuo 2009 m. iki dabar dirba docentės pareigose. Ekspertės teisėmis dalyvauja įvairių su istorijos didaktika, muziejais, vizualine kultūra susijusių komisijų, projektų veiklose. Tinklai: |
Mokslo publikacijos
Monografijos, studijos:
- Rūta Šermukšnytė, et al., Naratyvų labirintuose: Lietuvos ir Ukrainos muziejų patirtys: kolektyvinė monografija, Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2019, p. 78–91 („Dvarų paveldas ir muziejai: transformacijos link“) = Рута Шермукшнітє, etc. , У лабiринтах наративiв: досвiд музеïв Литвы i Украïни, Вільнюс: Vilnius University Press, 2019, p. 85–99.
Straipsniai:
- Rūta Šermukšnytė, Rescuing the Jews in Lithuania during World War II: Practices of Creating a Lithuanian Museum Narrative, in: Lietuvos istorijos studijos, 2023, t. 52, p. 108–129.
- Rūta Šermukšnytė, Justina Sabonaitytė, Dalius Vinciūnas, Menas – pilietiniam pasipriešinimui Lietuvoje. Filmas istorijos pamokoje, in: Parlamento studijos, 2022, Nr. 32, p. 69–91.
- R. Šermukšnytė, D. Žiemelis, „Mokyklinė istorija Lietuvoje – istorikų (ne)atrasta teritorija?“, in: Istorija, 2022, t. 125, Nr. 1, p. 42–70.
-
Rūta Šermukšnytė, „Ar istorijos mokytojams Lietuvoje reikia akademinės istorijos ir akademinių istorikų?“, in: Istorija, 2020, t. 120, Nr. 4, p. 67–102.
-
Rūta Šermukšnytė, “Museum and Historical Culture: How is Jewish History Included in the Museum Narrative of Lithuania?”, in: Revista Română de Studii Baltice şi Nordice / The Romanian Journal for Baltic and Nordic Studies, 2020, Vol. 12, No. 2, p. 149–162.
-
Rūta Šermukšnytė, „Muziejus kaip istorijos kultūros dalis: žydų istorijos reprezentacijos Lietuvos muziejuose“, in: Žemaitijos žydų kultūros paveldo atspindžiai: mokslinių straipsnių rinkinys, sud. H. Vitkus, J. Skurdauskienė, Klaipėda: Klaipėdos universiteto leidykla, 2019, p. 96–114.
-
Rūta Šermukšnytė, „Kam reikia istorijos didaktikos istorijos (ne pedagogikos) studijose?“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2018, t. 41, p. 147–161.
-
Rūta Šermukšnytė, „Kam reikia mokyti(s) istorijos Lietuvos mokykloje? Tikslų analizė teorinės didaktikos kontekstuose“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2017, t. 39, p. 105–123.
-
Rūta Šermukšnytė, „Lietuvos miestelių dvasios paieškos: televizijos laidų ciklo „Mūsų miesteliai“ fenomenas“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2016, t. 38, p. 113–130.
-
Rūta Šermukšnytė, „Muziejaus ir lokalinės istorijos ryšiai genius loci koncepcijos perspektyvoje“, in: Lietuvos muziejų rinkiniai = Collections of Lithuanian Museums: mokslinių straipsnių rinkinys, Nr. 14, sud. D. Avižinis, V. Šiukščienė, Vilnius Lietuvos muziejų asociacija, 2015, p. 8–12.
-
Rūta Šermukšnytė, “Between Truth and Memory: Images in Lithuanian Historical Documentaries in Post-communist Transformation Period”, in: Revista Română de Studii Baltice și Nordice = The Romanian Journal for Baltic and Nordic Studies, 2015, Vol. 7, No. 2, p. 85–101.
-
Rūta Šermukšnytė, „Muziejus ir genius loci: sąveikos įvairovė“, in: Vietos dvasios beieškant, sud. Rasa Čepaitienė, Vilnius: Lietuvos istorijos institutas, 2014, p. 120–156.
-
Rūta Šermukšnytė, „Vaizdas kaip ugdymo priemonė: lietuviškos istorijos didaktikos pavyzdys“, in: Vaizdo kontrolė: mokslinių straipsnių rinkinys (Dailės istorijos studijos, t. 6), sud. Erika Grigoravičienė, Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2014, p. 150–168.
-
Rūta Šermukšnytė, „Informacija versus iliustracija: vaizdo naudojimo normos ir praktika šiandieninėje Lietuvos istorinėje kultūroje“, in: Lietuvos istorijos metraštis 2013 / 1, 2014, p. 121–142.
-
Rūta Šermukšnytė, „Istorijos muziejus: samprata, šiuolaikinių muziejinių naratyvų kūrimo idėjos ir jų raiška Vilniaus mieste“, in: Lituanistika, 2012, t. 58, Nr. 2, p. 146–160.
-
Rūta Šermukšnytė, „Kultūros paveldo aktualizacija Lietuvos televizijoje“, in: Florilegium Lithuanum): in honorem eximii professoris atque academici Lithuani domini Eugenii Jovaiša anniversarii sexagesimi causa dicatum: (mokslinių straipsnių rinkinys), sud. Grasilda Blažienė, Sandra Grigaravičiūtė, Aivas Ragauskas, Vilnius: Vilniaus pedagoginis universitetas, 2012, p. 368–377.
-
Rūta Šermukšnytė, „Ideologijos ir istoriografijos įtaka Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istorijos aktualinimui. Lietuvos dokumentinio diskurso (1988–2007 m.) analizė“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2009, t. 24, p. 136–149.
-
Rūta Šermukšnytė, „Nuo reprodukcijos prie revizijos: tautos atminties kūrimo dinamika 1988–2005 m. Lietuvos dokumentiniame kine ir televizijoje“, in: Nacionalinio tapatumo tęstinumas ir savikūra eurointegracijos sąlygomis, sud. A. Andrijauskas, V. Rubavičius, Vilnius: Kronta, 2008, p. 258–275.
-
Rūta Šermukšnytė, „Tarp tiesos ir atminties: vaizdai Lietuvos istorinėje dokumentikoje“, in: Fotografijos, istorijos, žemėlapiai = Maping Lithuanian Photography: Histories and Archives, sud. V. Michelkevičius ir kt., Vilnius: Mene, 2007, p. 110–135.
-
Rūta Šermukšnytė, „Audiovizualinės istoriografijos atvejis Lietuvoje: TV laida “Būtovės slėpiniai”“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2007, t. 20, p. 85–99.
-
Bumblauskas, R. Čepaitienė, J. Poškienė, R. Šermukšnytė, R. Vaštokas, „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo ir paskirties koncepcijos plėtros gairės (2002 m.)“, in: Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo byla: vieno požiūrio likimas (serija: Lietuvos istorijos studijos, t. 4), sud. A. Bumblauskas, Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2006, p. 73–120.
-
Rūta Šermukšnytė, et al., „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo ir paskirties koncepcijos plėtros gairės (2002 m.)“, in: Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo byla: vieno požiūrio likimas (serija: Lietuvos istorijos studijos, t. 4), sud. Alfredas Bumblauskas, Vilnius: Vilniaus universitetas, 2006, p. 35–71.
-
Rūta Šermukšnytė, „Tautos atminties vaizdai: vizualinis XX a. Lietuvos istorijos stereotipizavimas Lietuvos dokumentikoje“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2004, t. 15, p. 81–89.
-
Rūta Šermukšnytė, „Lietuvos istorija dokumentiniame kine ir televizijoje. Diskurso konstravimo ypatybės“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2004, t. 14, p. 114–129.
-
Rūta Šermukšnytė, „Audiovizualinės istorijos formos mokyklinėje edukacijoje (empirinių istorinės sąmonės tyrimų bei istorijos didaktikos teorijų požiūriu)“, in: Modernių technologijų taikymas istorijos edukacijoje: straipsnių rinkinys, sud. B. Šetkus, Vilnius, Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla, 2003, p. 45–53.
-
Rūta Šermukšnytė, „Antikos motyvai senosiose Lietuvos paveikslų kolekcijose (XVI–XIX a.)“, in: Menotyra, 1999, t. 1 (14), p. 20–26.
Mokslo projektai
Tarptautiniai projektai:
- Muziejus kaip vyraujančių ir alternatyvių naratyvų polilogo erdvė: nuo teorijos link praktikos / Музей как пространство полилога доминирующих и альтернативных нарративов: от теории к практике
Vadovai: doc. dr. Rūta Šermukšnytė (Vilniaus universitetas); prof. dr. Polina Verbicka (Nacionalinis universitetas „Lvovo Politechnika“).
Projekto tikslas: Atlikti Lietuvos ir Ukrainos muziejuose besireiškiančių naratyvų analizę ir remiantis šia analize atskleisti muziejiniais naratyvais skleidžiamas vertybines orientacijas, išryškinti dominuojančius ir alternatyvius jiems muziejinius pasakojimus, jų tarpusavio sąveikos problemas Lietuvoje ir Ukrainoje, remiantis šiuolaikinių muziejinių pasakojimų kūrimo teorijomis pateikti metodinius pasiūlymus, kaip nūdienos muziejus turi prisidėti prie aktualijas ir vertybines slinktis atliepiančio požiūrio formavimo.
Projekto rezultatai: Kolektyvinė monografija lietuvių ir ukrainiečių kalbomis Naratyvų labirintuose: Lietuvos ir Ukrainos muziejų patirtys / У лабiринтах наративiв: досвiд музеïв Литвы i Украïни (Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2019); rekomendacijos; mokymų Lietuvos ir Ukrainos muziejininkams ciklas.
Veikla projekte: Tyrėja.
Ekspertinė veikla
-
Nekilnojamojo kultūros paveldo pažinimo sklaidos ir atgaivinimo projektų paraiškų vertinimo ekspertų komisijos narė (2023–2024).
- Lietuvos nacionalinio muziejaus tarybos narė.
- Trakų istorijos muziejaus tarybos narė.
Taikomieji tyrimai
Taikomieji projektai:
- Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto
Vykdyta: 2022–2023.
Vykdytojas: Vilniaus universitetas.
Projekto turinys: Mokslinių – tiriamųjų ir ugdymo inovacijų diegimo projektas, apimantis du aspektus: 1) praktinės inovacijos sukūrimas ir įgyvendinimas arba naujovės taikymas, 2) mokslinis tyrimas, kuris palydėtų inovacijos įgyvendinimą
Projekto rezultatai: mokslinis straipsnis “Menas kalba apie pilietiškumą: filmas integruotoje pamokoje” ir straipsnio pagrindu parengtas ir pristatytas pranešimas mokslinėje konferencijoje. Bendraautoriai: Rūta Šermušknytė, Dalius Vinciūnas, Justina Sabonaitytė.
Veikla projekte: Vadovė ir vykdytoja.
- Bendrojo ugdymo mokytojų bendrųjų ir dalykinių kompetencijų tobulinimas
Vykdyta: 2021–2022.
Projekto turinys: atsižvelgiant į atnaujinamas bendrojo ugdymo programas, siekiama tobulinti istorijos ir pilietinio ugdymo mokytojų bendrąsias ir dalykines kompetencijas.
Projekto rezultatas: kvalifikacijos kėlimo kursų turinio parengimas ir pravedimas.
Veikla projekte: metodininkė.
- Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto
Vykdytojas: Vilniaus universitetas.
Projekto turinys: siekiama gerinti istorijos mokytojų ruošimą Vilniaus universitete parengiant skaitmenines istorijos didaktikos studijų priemones ir siekiama gerinti istorijos mokytojų kvalifikaciją parengiant skaitmeninę kvalifikacijos kėlimo medžiagą.
Projekto rezultatas: 20 skaitmeninių filmų, skirtų studijoms ir kvalifikacijos kėlimui, parengimas.
Veikla projekte: poveiklės „Istorijos didaktikos dalyko studijų programų ir mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programų skaitmenizavimas“ koordinatorė ir vykdytoja.
- Bendrojo ugdymo tyrimų, vertinimo ir stebėsenos sistemos plėtra: mokinių pasiekimų vertinimas
Vykdytojas:
Projekto turinys: siekiama tobulinti nacionalinę mokinių pasiekimų vertinimo sistemą sudarant sąlygas kaupiamojo vertinimo diegimui ir individualios mokinių pasiekimų pažangos stebėsenai.
Projekto rezultatas: istorijos mokymosi kompetencijų vertinimo rubrikų, pritaikytų kaupiamajam vertinimui mokyklose 11 ir 12 klasėse, parengimas.
Veikla projekte: ekspertė.
- Valstybės pažinimo centro koncepcijos sukūrimas
Vykdytojas: UAB „Process Office“.
Projekto turinys: parengti „Valstybės pažinimo centro“ koncepciją.
Projekto rezultatas: „Valstybės pažinimo centro“ koncepcija.
Veikla projekte: ekspertė.
Mokslo ir studijų populiarinimas
- Nacionalinės švietimo agentūros užsakymu UAB „Biznio mašinų kompanija“ projektas „Skaitmeninės mokymo(si) priemonės Lietuvos istorija 5-8 kl.“
Vykdyta: 2023–2024.
Projekto turinys: pagal atnaujintas Istorijos bendrąsias programas ir naujausius istorijos didaktikos reikalavimus kuriamos skaitmeninės mokymo(si) priemonės 5-8 kl..
Projekto rezultatas: 2024 m. turi būti internete viešai paskelbtos skaitmeninės mokymo(si) priemonės.
Veikla projekte: skaitmeninių mokymo(si) priemonių temomis „Istorinio paminklo istorija“, „Praeities gyvenimo rekonstrukcija“, „Muziejus kaip praeities pažinimo vieta“, “Mokslininkų bendradarbiavimas tyrinėjant praeitį“ turinio rengėja
- Leidyklos „Šviesa“ projektas „Istorijos vadovėlis 10 klasei. Serija: Horizontai“
Vykdyta: 2023–2024.
Projekto turinys: pagal atnaujintas Istorijos bendrąsias programas ir naujausius istorijos didaktikos reikalavimus rašomas istorijos vadovėlis 10 klasei.
Projekto rezultatas: 2024 m. turi būti išleistas dviejų dalių Istorijos vadovėlis 10 klasei (serija: Horizontai).
Veikla projekte: Bendraautorė.
- Leidyklos „Šviesa“ projektas „Istorijos vadovėlis 9 klasei. Serija: Horizontai“
Pareigos: bendraautorė.
Projekto turinys: pagal atnaujintas Istorijos bendrąsias programas ir naujausius istorijos didaktikos reikalavimus rašomas istorijos vadovėlis 9 klasei.
Projekto rezultatas: 2023 m. išleistas dviejų dalių Istorijos vadovėlis 9 klasei (serija – Horizontai).
- Šiaulių universiteto Humanitarinio fakulteto projektas „Laisvės kovų atmintis: Sajų sodybos Balandiškyje aktualizavimas ir atgaivinimas“
Pareigos: ekspertė, paskaitos lektorė.
Projekto turinys: siekta aktualizuoti vieną reikšmingiausių Lietuvos laisvės kovų vietų – partizanų rėmėjų Sajų sodybą Balandiškyje.
Projekto rezultatas: 2012 m. rugpjūčio 19–25 d. Balandiškyje ir Pašušvyje (Radviliškio r.). suorganizuota akademinio jaunimo stovykla-seminaras „Laisvės kovų atmintis: Sajų sodybos Balandiškyje aktualizavimas ir atgaivinimas“. Stovyklos metu vyko paskaitos ir seminarai, skirti akademinio jaunimo ir vietos bendruomenės paveldosauginės sąmonės ugdymui; diskutuojama apie tolimesnį sodybos likimą ir jos atgaivinimo vizijas; talkinama moksliniams (archeologiniams, medinės architektūros ir kt.) sodybos tyrimams.
- VU, M. Romerio universiteto, Socialinių tyrimų instituto mokslinių tyrimų projektas „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės paveldo „dalybos“
Pareigos: ekspertė.
Projekto turinys: analizuoti iš tradicinių istoriografijų ateinantys stereotipiniai vaizdiniai, į Lietuvos Didžiosios Kunigaikštijos bendrabūvio tradicijas orientuoti tapatumai bei integraciniai procesai.
Projekto rezultatas: publikuotas straipsnis: R. Šermukšnytė, „Ideologijos ir istoriografijos įtaka Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės istorijos aktualinimui. Lietuvos dokumentinio diskurso (1988–2007 m.) analizė“, in: Lietuvos istorijos studijos, 2009, t. 24, p. 136–149.
- VšĮ „Menas“ projektas „Lietuvos fotografijos žemėlapiai: istorijos ir archyvai“
Pareigos: ekspertė.
Projekto turinys: taikant kartografijos strategijas permąstyti Lietuvos fotografijos raidą, idėjas, stereotipus.
Projekto rezultatas: publikuotas straipsnis lietuvių ir anglų k.: R. Šermukšnytė, „Tarp tiesos ir atminties: vaizdai Lietuvos istorinėje dokumentikoje / Between Truth and Memory: Images in Lithuanian Historical Documentaries“, in: Fotografijos, istorijos, žemėlapiai = Maping Lithuanian Photography: Histories and Archives, sud. V. Michelkevičius ir kt., Vilnius: Mene, 2007, p. 110–135.
- VU projektas „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo ir paskirties koncepcijos plėtros gairės“
Pareigos: ekspertė.
Projekto turinys: siekta pateikti Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo ir paskirties koncepcijos plėtros gaires.
Projekto rezultatas: parengtos Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo ir paskirties koncepcijos plėtros gairės: A. Bumblauskas, R. Čepaitienė, J. Poškienė, R. Šermukšnytė, R. Vaštokas, „Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo ir paskirties koncepcijos plėtros gairės (2002 m.)“, in: Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės Valdovų rūmų atkūrimo byla: vieno požiūrio likimas (serija: Lietuvos istorijos studijos, t. 4), sud. Alfredas Bumblauskas, Vilnius: Vilniaus universitetas, 2006, p. 35–71.
Dėstomi dalykai
Kultūros istorijos ir antropologijos bakalauro studijų programa:
- Modulis Istorija kaip edukacinė praktika (tema: Istorinė sąmonė, istorinė kultūra ir muziejus).
- Modulis Kultūros paveldas ir turizmas (tema: Kultūros paveldo atgaivinimas ir perteikimas, kartu kitais dėstytojais).
- Vadovavimas praktikoms.
Archeologijos bakalauro studijų programa:
- Modulis Archeologinių radinių restauravimo ir muzeologijos pagrindai (temos: Muzeologijos ir muziejaus sampratos, Komunikacija muziejuje).
Paveldosaugos magistro studijų programa:
- Dalykas Muziejus muzeologijos ir istorinės kultūros studijų sąveikoje;
- Vadovavimas taikomajai ir mokslinei praktikoms.
Gretutinėse Dalyko pedagogikos ir profesinėse Mokyklos pedagogikos studijos (Filosofijos fakultetas):
- Modulis Dalyko didaktika (kartu su doc. dr. A. Gieda) gretutinėse Dalyko pedagogikos ir profesinėse Mokyklos pedagogikos studijose (Filosofijos fakultetas);
- Modulis Praktikos seminaras (kartu su doc. dr. A. Gieda) gretutinėse Dalyko pedagogikos ir profesinėse Mokyklos pedagogikos studijose (Filosofijos fakultetas).
Tarpkryptinėse bakalauro Dalyko pedagogikos studijose:
- Dalykas Istorijos didaktika (kartu su doc. dr. A. Gieda);
- Vadovavimas praktikoms.